Akceptace neboli přijetí či uznání je prohlášení o tom, že je Vaše pojistná smlouva opravdu platná. Stane se tak však pouze tehdy, splňuje-li smlouva všechny předem stanovené podmínky pro daný druh pojištění. Akceptace by vždy měla být zcela bezvýhradná.
Bonus za bezeškodní průběh je sleva z pojistného, kterou poskytuje pojištění motorových vozidel. Jedná se v podstatě o to, že pokud v minulosti nebylo z Vašeho povinného ručení uskutečněno žádné plnění za škody, které byly Vaším vozidlem způsobeny, máte nyní možnost využít tento bonus za bezeškodní průběh a využít tak slevy na pojistném.
Česká kancelář pojistitelů neboli také zkráceně ČKP, je profesní organizace sdružující několik pojišťoven, které jsou oprávněny k provozování pojistné odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla. ČKP vystupuje jako peněžní poskytovatel nejčastěji v případech, kdy škodu způsobí buďto nepojištěný řidič nebo doposud nezjištěný pachatel.
Úkolem státního dozoru, který má na práci dohled nad pojišťovnictvím je kontrola, zda je vedení určité pojišťovny schopno splnit všechny převzaté závazky v zájmu ochrany spotřebitele. Současně pak také kontroluje pojišťovny, aby svým klientům nabízely pouze solidní a spolehlivé produkty a za každých okolností vždy splnily své závazky.
Doložka neboli také klauzule je jakési omezení, podmínka či připomínka k uzavírané smlouvě.
Doplňkové pojistné podmínky tvoří nedílnou součást každé pojistné smlouvy. Jedná se o podmínky, které si stanoví pojistitel pro uzavírání pojistných smluv. Obvykle se jedná o podmínky vzniku, trvání či zániku pojištění nebo vymezení pojistné události.
Excedent neboli zůstatek či rozdíl je část škody, kterou pojišťovna přepisuje z převzatého pojištění jiné pojišťovně, s kterou je v jistém zajišťovacím poměru. Jedná se tedy vlastně o jakousi výpomoc pomocí druhé pojišťovny.
Formulář záznamu o dopravní nehodě je formulář, který použijí účastníci dopravní nehody v případech, ve kterých nejsou povinni oznámit nehodu na policii. Jedná se tedy o jakýsi společný záznam o dopravní nehodě, který všichni účastnící nehody společně podepíší a poté ho předají svému pojistiteli. Formulář záznamu o dopravní nehodě musí vždy obsahovat místo a čas dopravní […]
Franšíza je peněžní částka, kterou se pojištěný podílí na pojistné události. Většinou se franšíza stanoví dohodou na jednu určitou a pevnou částku, procento nebo jejich kombinaci. Franšízu můžeme podle jejich různých typů rozdělit hned do dvou skupin. Jednou z nich je franšíza odečtená neboli excedentní, která se vždy odečítá od celkové výše plnění a pojistník se […]
Garanční fond je tvořen peněžními příspěvky od různých jednotlivých pojišťoven a nepojištěných řidičů a jsou z něho placeny převážně škody, které způsobili právě nepojištění řidiči. O jeho funkčnost a správnost se stará Česká kancelář pojistitelů neboli zkráceně ČKD.
Hraniční pojištění je typ pojištění, který se uzavírá zaplacením pojistného na 15 dnů v případě, že na území ČR vstoupí cizozemské vozidlo, jehož řidič není vlastníkem zelené karty. V případě, že Policie ČR zjistí, že toto pojištění vozidlo, které má podle zákona povinnost ho uzavřít, doposud neuzavřelo, nesmí umožnit jeho další jízdu a řidič je povinen zaplatit […]
Likvidace pojistné události je soubor činností, které jsou spojeny s vyřizováním pojistné události. Toto vyřizování obvykle začíná zahájením šetření potřených informací, pokračuje zjištěním povinností pojišťovny plnit a končí stanovením výše pojistného plnění a samozřejmě pak také jeho výplatou.
Limit pojistného plnění je nejvyšší možná hranice plnění pojistitele, která může být poškozenému vyplacena při jedné pojistné události. V případě škody, je tedy pojišťovna povinna krýt škody až do výše tohoto limitu. Ze zákona jsou tyto limity pojistného plnění u povinného ručení stanoveny na 35 miliónů pro škody na zdraví i pro škody na majetku.
Pojistitel má právo odmítnout plnění stanovené pojistnou smlouvou ve dvou případech. Jedním z nich je fakt, že příčinou pojistné události byla skutečnost, o které se pojistitel dozvěděl až po vzniku této pojistné události a kterou nemohl při sjednávání pojištění nebo jeho změně zjistit. A tím druhým je pak situace, kdy oprávněná osoba vědomě uvede při uplatňování […]
Právo na odstoupení od smlouvy má člen této smlouvy pouze v případě, ve kterém pojistitel nebo pojistník zodpoví při sjednávání smlouvy nepravdivě, nedostatečně nebo neúplně písemné dotazy druhé strany.
Pojistné plnění je určitá peněžní částka, která je vyplacena pojišťovnou jako náhrada vzniklé škody, která vznikla v souladu s pojistnou smlouvou a jinými pojistnými podmínkami. Splatnost tohoto pojistného plnění je obvykle stanovena do 15 dnů po skončení šetření nehody a všech vzniklých škod.
Pojistka je dokladem či jakýmsi potvrzením o existenci pojistné smlouvy. Tuto pojistku je tedy nucen pojistitel vždy při uzavírání pojistné smlouvy vydat pojištěnému.
Pojistná událost je skutečnost, která je blíže označena v pojistné smlouvě nebo v nějakém zvláštním právním předpisu, na který se pojistná smlouva odvolává. S pojistnou událostí je tedy spojen vznik povinnosti pojistitele poskytnout pojistné plnění.
Pojistné období je časové období, které je předem dohodnuté a zahrnuté v pojistné smlouvě. Pokud pak v průběhu tohoto období dojde k pojistné události, vzniká pojistiteli povinnost platit.
Pojistné je vlastně jakási úplata za poskytování pojistné ochrany, které je pojistník povinen platit. Nejčastěji je pojistné placeno vždy v dohodnutých pojistných obdobích nebo také najednou, jako jednorázové pojistné za celou pojistnou dobu.
Pojistník je fyzická nebo právnická osoba, která uzavřela s pojistitelem pojistnou smlouvu a je tedy povinna platit pojistné za pojistnou ochranu. Pojistník však nemusí být vždy totožný s pojištěným.
Jako pojištěný je označována osoba, na jejíž život, majetek, zdraví nebo jiné hodnoty zahrnuté v pojistném zájmu, se vztahuje pojištění. Jedná se tedy současně také o osobu, která je odpovědná za škody způsobené provozem pojištěného motorového vozidla. Za pojištěného může být označována i osoba, která si pojištěné auto pouze půjčila nebo která způsobila škodu vozidlem, které […]
Poškozený je ten, jemuž byla provozem jiného motorového vozidla způsobena škoda a má tedy právo na finanční náhradu škody. Kromě majetkové škody může být jako škoda chápáno také ublížení na zdraví nebo morální či jiné ublížení.
Povinné ručení je druh pojištění, které poskytuje pojistnou ochranu vlastníkovi motorového vozidla. Toto pojištění je ze zákona povinné a každý majitel motorového vozidla, který chce své vozidlo využívat na veřejných komunikacích, ho tedy musí mít řádně uzavřeno.
Připojištění je pojištění, které lze uzavřít spolu s pojistnou smlouvou nebo ho k ní připojit. S hlavním pojištěním však nikdy netvoří jeden celek. Nejčastěji se připojištění u povinného ručení týká například zavazadel nebo čelního skla automobilového vozidla.
Registr vozidel je evidence všech motorových vozidel a také vlastníků nebo provozovatelů těchto vozidel. Na registr vozidel dohlížejí a spravují ho jednotlivé obecní úřady, které mají speciální rozšířenou působnost. Příslušným obecním úřadem pro registraci vozidla je vždy ten úřad, v jehož správním obvodu má vlastník vozidla trvalé bydliště nebo firemní sídlo.
Spoluúčast představuje závazek, který spočívá v placení jistého podílu na škodě, která vznikla na vozidle během nehody. Čím vyšší je pak spoluúčast, tím nižší je pravidelná platba pojistného plnění. Pro určení velikosti spoluúčasti jsou rozhodující především cena vozidla, forma úhrady a termíny splácení.
Do dvou měsíců od uzavření pojistné smlouvy, mají účastníci této smlouvy právo na to jí vypovědět. Pojistník může pojistnou smlouvu vypovědět písemně vždy nejméně 6 týdnů před koncem pojistného období, jinak je totiž považována za neplatnou. Pojistitel pak může od smlouvy odstoupit v případě, že zjistí nepravdivé, zatajené nebo neúplné zodpovězení na písemné dotazy. Právo […]
Zelená karta je doklad o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla nejen v České republice, ale také v případě výjezdu vozidla do zahraničí. Tento doklad však nedokazuje pouze to, že má jeho řidič v pořádku pojištění odpovědnosti, ale také umožní vozidlu vstup a provoz na území cizího státu, bez nutnosti uhrazení hraničního pojištění.